Boken 'Fartøyledelse og kontroll av skipets drift' av Odd Jarl Borch undersøker essensielle aspekter innen fartøyledelse og drift av skip, med særskilt fokus på ansvaret for mannskap og passasjerer om bord. Denne læreboken henvender seg primært til studenter som følger sertifikatgivende sjøoffiserutdanninger, i tillegg til andre som ønsker dypere forståelse av ledelsesprinsipper, organisering og administrasjon om bord i handelsfartøy. Boken er designet for å fungere som en grunnleggende lærebok ved fagskoler og i bachelorprogrammer innen nautikk og skipsteknisk drift. Den oppfyller kravene i IMOs regelverk for nautisk utdanning, som spesifisert i STCW78-konvensjonen med tilhørende tillegg, inkludert Manila-tillegget i STCW Tabell A-II og B-II. Med et fokusert innhold tilpasset både det operative og ledelsesmessige nivået i sjøoffiserutdanningen, dekker boken viktige opplæringsmål for temaer relatert til kontroll av skipets drift og omsorg for personer om bord. Boken gir en inngående forståelse av ledelsens oppgaver, fartøyets struktur, sikkerhetsforvaltning om bord, administrative funksjoner og styringssystemer. Lederskap er en sentral tematikk, med særlig vekt på ledelse av flerkulturelle fartøybesetninger. Videre belyses samspillet mellom fartøyledelse, rederiadministrasjon, kunder og leverandører, som også er av betydelig viktighet i denne sammenhengen. Hver kapittel avsluttes med arbeidsoppgaver og anbefalt litteratur for de som ønsker å fordype seg ytterligere. Odd Jarl Borch er professor ved Handelshøgskolen Nord universitet i Bodø med en solid akademisk bakgrunn, inkludert en siviløkonomutdanning fra Norges handelshøyskole og doktorgrad i bedriftsøkonomi fra Universitetet i Umeå, samt sjøkapteinutdanning fra Bodin maritime fagskole. Hans forskning fokuserer på ledelse, organisasjon, sikkerhet og beredskap innen sjøfarts- og olje- og gassnæringen, med et spesielt blikk på nordområdene. Borch har også erfaring fra fiskeri- og havbruksnæringen og regional næringsutvikling, og han har publisert mer enn 170 faglige arbeider.