I "Folkeopplyseren" tar Willy Aagre leseren med på en fascinerende reise gjennom livet og arbeidet til Anna Sethne (1872-1961), som mellom 1890 og førkrigsårene ble en av Norges mest fremtredende reformpedagogiske skoleledere. Aagre belyser hvordan Sethnes pedagogiske tilnærming, preget av fagintegrering og elevmedvirkning, har hatt en avgjørende innvirkning på norsk utdanning. Med en sterk forbindelse mellom praktisk-estetiske fag og teorifag, utviklet hun en dynamisk undervisningsform som integrerte kunnskap på en helhetlig måte. Boken setter også fokus på å motbevise naive påstander fra det mer konservative skolemiljøet, som ofte betrakter reformpedagogikk som en blindvei i norsk skolehistorie. Sethnes visjon var ikke bare teoretisk, men et ekte samspill mellom hånd og ånd, noe som resulterte i en meningsfull læringserfaring for elevene. Professor Aagre ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold gir leserne en dyptgående analyse av dette viktige kapitlet i vår pedagogiske historie.