Boken 'Fra dritdårlig til lærende lederskap' utforsker betydningen av bevisstgjøring i ledelse. Ledelse er en kontinuerlig læringsreise uten klare fasitsvar. For å bli en effektiv lærende leder må man utvikle evnen til å reflektere over seg selv, sine ansatte og teamene man leder, samt forstå det større systemet de jobber innenfor. Ledere innehar makt, og deres atferd har en betydelig innvirkning på utviklingen av medarbeidere. Gjennom sin oppførsel kan de enten fremme vekst eller hemme potensialet hos andre. Det er derfor essensielt for alle som innehar lederroller å anerkjenne denne innflytelsen og jobbe bevisst med sin egen ledelsesstil. Å definere hva god ledelse er, kan være utfordrende, mens konsekvensene av dårlig ledelse er lett å kjenne på kroppen. Forfatteren har undersøkt fenomenet dårlig ledelse gjennom 120 intervjuer med ledere og ansatte fra forskjellige bransjer samt undersøkelser blant studenter ved Høgskolen i Bergen. Disse historiene har blitt systematisert, og de mest illustrative av dem er presentert som et typegalleri i bokens avsluttende kapittel. Mange av intervjuene reiser spørsmål om lederne virkelig er 'dumme' eller 'ondskapsfulle', men svaret viser seg som regel å være nei på begge spørsmålene. Likevel er dette ikke tilstrekkelig for å forklare hvorfor dårlig ledelse fører til at ansatte velger å forlate jobben, blir demotiverte eller sykemeldte. Uttrykket 'dritdårlig ledelse' er et folkelig og muntlig begrep som tross sin uformelle karakter beskriver en reell utfordring i både offentlig og privat sektor. Boken henvender seg primært til studenter på bachelor- og etterutdanning, men også ledere og medarbeidere vil finne stort utbytte av innholdet. Kari Heggholmen er foreleser ved Høgskolen i Bergen og har over 25 års erfaring som leder, forsker og konsulent. Hennes bakgrunn spenner over flere bransjer, inkludert helse, utdanning, forsvar og olje, og hun har en cand.polit-grad med spesialisering i administrasjons- og organisasjonsvitenskap fra Universitetet i Bergen.