Boken 'God kommunikasjon med ASK-brukere' gir en solid innføring i teori og praksis rundt kommunikasjon, kommunikasjonsutvikling og alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Med fokus på faglig forankring, er boken et verdifullt verktøy for alle som ønsker å forbedre kommunikasjonen med ASK-brukere i barnehage og skole. Den fremhever viktigheten av både et ASK-brukerperspektiv og et kommunikasjonspartnerperspektiv for å skape muligheter for effektiv kommunikasjon. Boken dekker også kartlegging og nøkkelaspekter knyttet til ulike ASK-tiltak. Gjennom eksempelfortellinger får leseren innsikt i hvordan man kan tilrettelegge for vellykket kommunikasjon i praksis. Innholdet er flerfaglig og henvender seg til nærpersoner, studenter og fagfolk som arbeider med ASK-brukere. I stedet for en oppskriftsbok, fungerer denne boken som et utgangspunkt for bevisste valg og tilpasninger som kan bidra til likeverdig deltakelse og autonom kommunikasjon for ASK-brukere, både barn og voksne. Den oppdaterte utgaven inkluderer ny informasjon i kapittel 2 om lovverk og offentlige dokumenter, noe som gjør innholdet enda mer relevant i dagens samfunn. Kari-Anne Bottegaard Næss, med sin bakgrunn som allmennlærer, logoped og professor i spesialpedagogikk, samt Asgjerd Vea Karlsen, som besitter erfaring som allmennlærer og spesialpedagog, tilfører begge dybde og ekspertise til boken.