Boken 'Grunnbok i pedagogisk psykologi' gir en grundig og praksisnær innføring i viktige teorier og forskningsbasert kunnskap om læring, utvikling, motivasjon og sosialisering. Den er utarbeidet for å gi lærerstudenter, og andre fagpersoner som ønsker å forstå hvordan man best kan støtte og fremme læring og utvikling hos barn og unge, et solid teoretisk fundament. Strukturen i boken omfatter seks hoveddeler som dekker relevante emner: Sosialiseringsprosesser, Utvikling av grunnleggende ferdigheter, Læring, Motivasjon og selvoppfatning, Pedagogiske ressurser, samt Barn og unge i vanskelige livssituasjoner. 'Grunnbok i pedagogisk psykologi' er spesielt velegnet som pensum i pedagogikk, lærerutdanning, barnehagelærerutdanning, spesialpedagogikk og psykologi, men er også en nyttig ressurs for lærere i både skoler og barnehager. Videre vil den være til stor hjelp for helsearbeidere som helsesykepleiere, vernepleiere, sosionomer og barnevernspedagoger som arbeider med barn og unge i ulike kontekster. Ragnheidur Karlsdottir og Øyvind Kvello, professorer ved Institutt for pedagogikk og livslang læring ved NTNU, sammen med Ingunn Dahler Hybertsen, førsteamanuensis i pedagogikk og prodekan for utdanning ved Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap ved NTNU, bidrar med sin omfattende ekspertise og erfaring, noe som gjør denne boken til en uvurderlig kilde for alle som er involvert i utdanning og utvikling av barn og unge.