Boken "Grunnspørsmål i pedagogikken" stiller sentrale og aktuelle spørsmål om skolens innhold og mål. Den utforsker det komplekse forholdet mellom pedagogikk og teknikk, samt den betydningen menneskesyn har i pedagogisk tenkning. I en tid preget av kulturell mangfoldighet, undersøker boken også skolens ansvar i et flerkulturelt samfunn. Gjennom en vitenskapelig tilnærming i form av en antologi, belyser forfatterne hvordan pedagogiske diskusjoner ofte bygger på fundamentale normative oppfatninger om menneskets natur, det gode samfunn og begrepet rettferdighet. Boken tar utgangspunkt i en teoretisk orientert allmennpedagogikk som forankres i både humaniora og samfunnsvitenskap. I lys av dette perspektivet analyserer forfatterne sentrale pedagogiske spørsmål, og viser hvordan de henger sammen med pedagogikkens grunnleggende begreper, diskusjoner og spenningsforhold. "Grunnspørsmål i pedagogikken" er et uvurderlig bidrag til feltet, skrevet for forskere så vel som studenter på bachelor-, master- og doktorgradsnivå. Lars Petter Storm Torjussen, førsteamanuensis i pedagogikk ved Universitetet i Bergen, og Line Torbjørnsen Hilt, også førsteamanuensis ved samme universitet, leder begrepet med sin ekspertise og erfaring innen pedagogisk filosofi, utdanningspolitikk og inkludering.