Boken "Helhetlig vurderingspraksis i skolen" av Kjell Evensen tar for seg hvordan kunstig intelligens (KI) påvirker og utfordrer dagens vurderingsmetoder innen utdanningssektoren. I et av kapitlene utforskes mulighetene for å forstå og integrere KI i vurderingsarbeidet, noe som kan gi lærere verktøy til å forbedre sine metoder. Hensikten med boka er å bistå lærere og skoler i utviklingen av en helhetlig vurderingspraksis som er i samsvar med det nye læreplanverket og opplæringsforskriften som trer i kraft 1. august 2024. Boken fremhever betydningen av et strukturert arbeid med vurdering, utført på ulike måter og i varierende tidsrom, for å gradvis skape en sunn vurderingskultur. I tillegg til de teoretiske betraktningene, inneholder hvert kapittel refleksjonsoppgaver som er designet for å brukes både individuelt og i profesjonsfellesskap, noe som oppfordrer til aktiv deltakelse og videre diskusjon blant lærere.