Boken "Historie og demokrati" gir en grundig utforskning av hvordan demokratiopplæring har blitt integrert i skolens nye læreplaner. I lys av de stadig større utfordringene demokratiet står overfor, både globalt og lokalt, analyserer forfatterne relevante aspekter av moderne norsk historie for å bidra til en dypere forståelse av disse temaene. Gjennom ulike analyser og konkrete eksempler ønsker boka å fremme kunnskap og en styrket vilje til å bevare og videreutvikle demokratiske verdier. Et sentralt fokus er å stille spørsmål som oppmuntrer til kritisk tenkning og refleksjon over vår nåtid og fremtid. Selve målgruppen er først og fremst studenter og lærere innen samfunnsfag, men boken appellerer også til en bredere krets av historisk interesserte. Anmeldelser, som den i Historisk tidsskrift, hyller bokens nytenkende tilnærming til emnet. Geir K. Almlid og Jon Reitan, begge førsteamanuenser ved Nord universitet, bringer med seg omfattende akademisk kompetanse til verket, med doktorgrader i statsvitenskap og historie, og en dypverdig forståelse av norsk og internasjonal politikk samt moderne historie.