Hva betyr egentlig elevenes skoleprestasjoner og hvilke faktorer påvirker dem? I boken "Hva vet vi om skoleprestasjoner?" dykker 13 fremstående forfattere ned i disse viktige spørsmålene og utforsker hvordan skolegang og prestasjoner former livene til barn og unge fra et livsløpsperspektiv. Denne fagfellevurderte antologien belyser en rekke sentrale temaer, inkludert hvordan kjønn spiller en rolle i skoleprestasjoner, betydningen av skolebidrag og hvordan sosiokulturelle forhold påvirker elevers resultater. I tillegg tas også innvirkningen av hjemmeskole og digital undervisning opp til en nærmere vurdering. Boken leverer ikke enkle svar, men åpner for en dypere forståelse av det komplekse samspillet mellom ulike faktorer som preger skoleprestasjoner. Gjennom ulike perspektiver på barns utvikling fra tidlig barndom til høyere utdanning, søker forfatterne å undersøke både konseptuelle og kontekstuelt forankrede aspekter av skoleprestasjoner. Denne boken henvender seg til studenter i lærerutdanning og pedagogikk, samt til de som ønsker å fordype seg i etter- og videreutdanning innen feltet. Redaktør Rune Johan Krumsvik, professor ved Universitetet i Bergen, deler sin omfattende kompetanse som tidligere instituttleder og leder for forskningsgruppene innen digitale læringsfellesskap. Med et team av kompetente bidragsytere tilbyr denne antologien verdifulle innsikter for alle som er interessert i utdanningsforskning og praksis.