I 'Innføring i skoleutvikling for lærerstudenter' tar May Britt Postholm for seg hvordan lærerstudenter kan utvikle både sin egen undervisningspraksis og skolens samlede praksis gjennom et kontinuerlig forskende innhold. Boken fremhever viktigheten av FoU- og masteroppgaver som sentrale oppgaver i lærerutdanningen, og viser hvordan studentene kan innta en forskende holdning til sitt eget arbeid og utviklingsprosjekter på skolen. Med en strukturert tilnærming deler forfatteren opp boka i flere kapitler: de innledende delene gir en grundig gjennomgang av hvorfor skoleutvikling er avgjørende, samt strategier for effektiv gjennomføring av slik utvikling. Videre dykker boken ned i forskningsmetodikk på både bachelor- og masternivå, og beskriver prosessen med å utføre betydelig forskning. I de avsluttende kapitlene utforskes sammenhengen mellom skoleforskning og skoleutvikling, som to interrelaterte aspekter av utdanningsfeltet. Boken er spesielt rettet mot lærerstudenter som arbeider med FoU- og masteroppgavene sine, men vil også være nyttig for lærere som ønsker å ta en mastergrad, samt forskere og lærere som er engasjert i skoleutvikling. May Britt Postholm er en anerkjent professor i pedagogikk og kvalitativ forskningsmetodikk ved NTNU, og hennes innsikt gir verdifulle perspektiver på temaet.