Boken "Innvandreres morsmål" utforsker det språklige mangfoldet i den norske skolen, hvor elevene bringer med seg et rikt spekter av språk og kulturer. For lærere er det avgjørende å tilpasse undervisningen for å imøtekomme alle elever, inkludert de med morsmål som ikke er norsk. Denne boken fungerer som et uvurderlig oppslagsverk for flerspråklige elevers opplæring, med en strukturert oversikt over de ti mest fremtredende innvandrerspråkene i Norge. Hvert kapittel fokuserer på et spesifikt språk og gir en grundig innsikt i dens utbredelse, historiske røtter, samt essensielle språklige trekk som alfabet, lydsystem og grammatikk. Boken fremhever også likheter og forskjeller i forhold til norsk, noe som åpner for pedagogiske muligheter i undervisningen. De dekkede språkene inkluderer albansk, dari, rumensk, somali, spansk, tamil, tigrinja, tyrkisk, urdu og vietnamesisk. Forfatteren, Olaf Husby, er førsteamanuensis i anvendt språkvitenskap ved NTNU, og har en rik bakgrunn innen kontrastive språkstudier og uttaleundervisning, noe som gir bokens innhold både dybde og autoritet.