Boken 'Kritisk teori i litteraturundervisningen' tar for seg den viktige kritiske tilnærmingen til tekst, som er et sentralt aspekt av læreplanen for norskfaget. Den viser hvordan elever kan utvikle en kritisk sans i møte med litteratur, ved å reflektere over både innhold og troverdighet i det de leser. Boken retter seg spesielt mot norsklærere og lærerstudenter som ønsker å integrere kritisk teori i undervisningen i grunnskolen og videregående skole. Her presenteres en grundig innføring i fire sentrale kritiske teorier: marxisme, postkoloniale studier, kjønnsteori og økokritikk. Gjennom analyser av relevante ungdomsromaner får leserne innsikt i hvordan disse teoriene kan brukes til å avdekke dypereliggende samfunnstematikk samt eksponere underliggende verdier og tankemønstre i litteraturen. Med praktiske eksempler og lettfattelige forklaringer, gir boken en nyttig plattform for både undervisning og læring, og oppmuntrer elevene til å skape et kritisk perspektiv på litteraturens rolle i samfunnet.