Boken "Kroppsøving, læreren og eleven" er en uvurderlig ressurs for deg som er student innen kroppsøving. Med sitt fokus på forskningsbasert innsikt, utforsker boken viktige pedagogiske problemstillinger som er relevante for kroppsøvingsfaget. Kapitlene dekker et bredt spekter av temaer, og gir både lærere og elever en dypere forståelse av hvordan kroppsøvingslærerens kompetanse påvirker elevers opplevelse av å bli sett og anerkjent i undervisningen. I tillegg til lærers rolle, tar boken opp temaer som bevegelsesglede, meningsskaping i kroppsøving, samt motivasjonsteorier og deres pedagogiske implikasjoner. Den gir videre innsikt i relatert alderseffekter i både skole og idrett, og diskuterer viktige prinsipper for utvikling av fysiske ferdigheter. Friluftslivets rolle i skolen, med vekt på naturopplevelse og eventyr, er også sentrale temaer. "Kroppsøving, læreren og eleven" er spesielt utformet for kroppsøvingslærerstudenter som arbeider med fordypningsemner, men fungerer også som et nyttig verktøy for profesjonsorienterte forskere og for de som ønsker etterutdanning innen kroppsøving. Boken er redigert av Knut Skjesol og Idar Lyngstad, begge anerkjente forskere ved Nord universitet, Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag. Skjesol har også redigert en vitenskapelig antologi om langdistanse hundekjøring, mens Lyngstad var en sentral aktør i revideringen av læreplanen i kroppsøving. Denne boken representerer en viktig kilde til kunnskap og innsikt for alle som er engasjert i kroppsøving som fag.