I boken «Kulturskolen» av Wenche Waagen får leserne et unikt innblikk i hva som skjer bak kulissene i kulturskolen, hvor lærernes undervisning og elevenes læring står i fokus. Boken bygger på kulturskolens grunnverdier og gir en grundig drøfting av sentrale aspekter ved undervisningsplanlegging, gode læringsprosesser, øving, vurdering i kunstfag og elevmedvirkning. Den tar også opp hva kunnskap i kulturskolen innebærer, med særlig vekt på kroppslig kunnskap. Boken tar for seg essensielle didaktiske spørsmål som lærerkompetanse, strategisk læring, observasjon i praksis og hvordan vurdering fungerer innen kunstfag. Målgruppen er primært studenter med kunstfaglig bakgrunn som er på lærerutdanning, har praksis i kulturskolen, og som ser kulturskolen som en mulig arbeidsplass i fremtiden. Den vil også være av interesse for ansatte i kulturskolen, samt samarbeidspartnere i frivillig musikk- og kulturliv, grunnskole, barnehage og videregående skole. For alle som er engasjert i undervisning av kunstfag og ønsker å lære mer om de indre prosessene i kulturskolen, er denne utgivelsen en uvurderlig ressurs. Wenche Waagen er dosent i musikkdidaktikk ved NTNU og en merittert underviser. Hun har hatt en sentral rolle i utarbeidelsen av rammeplaner for kulturskolene, og hun har publisert flere forskningsartikler om skoleslaget. I mange år har hun også samarbeidet tett med kulturskolelærere i forbindelse med PPU-utdanningen for utøvende musikere ved NTNU.