Boken "Kunnskap og handling i pedagogisk veiledning" har vært en viktig ressurs i fagmiljøene i over ti år. I denne reviderte utgaven er de fleste artiklene oppdatert og bearbeidet, noe som gir leseren tilgang til ny og relevant kunnskap. Boken drøfter den norske veiledningstradisjonen og setter mesterlære og reflekterende veiledning i kontrast til hverandre, samtidig som den introduserer perspektiver fra coaching, mentoring, rådgivning og gestaltveiledning. Videre belyses tverrgående temaer som modellæring, symmetri og asymmetri, samt forholdet mellom innhold og form i veiledningsprosessen. Praktiske aspekter ved veiledning innen lærerutdanning, førskolelærerutdanning og helsefaglige yrker blir også grundig behandlet. Gjennom denne boken får leseren et innblikk i sentrale faglige perspektiver på veiledning, spesielt innen norsk yrkes- og profesjonsutdanning. Den er en verdifull ressurs for alle som jobber med veiledning, da den gir innsikt i essensielle teoretiske perspektiver og forskning som kan styrke og utvikle praktisk veiledning.