Boken "Læring gjennom veiledning" utforsker læringsrommet som oppstår i veiledningskontekster. Forfatterne presenterer og diskuterer ulike perspektiver på veiledning, med særlig fokus på sosiokulturelle tilnærminger. En viktig del av denne boken er hvordan gruppeveiledning kan synliggjøre flerstemmigheten innen veiledningsrommet. Gjennom engasjerende fortellinger fra ulike veiledningssituasjoner belyses kompleksiteten ved det som skjer i veiledningsprosessen. Forfatterne understreker at veiledning alltid er avhengig av kontekst og situasjon, noe som påvirker både dynamikken og utbyttet av samtalene. I tillegg drøftes hvordan makt og etikk kan manifestere seg i veiledning, og hvordan disse aspektene kan både fremme og hemme læring. For å oppnå personlig og faglig utvikling gjennom veiledning, er det viktig å fokusere på relasjoner, maktforhold og etiske problemstillinger. Boken henvender seg til studenter, lærere fra forskjellige nivåer innen profesjonsutdanning, samt profesjonsutøvere som ønsker å utdype sin forståelse av veiledningsprosessen.