«Ledelse innenfra» er et bidrag til den viktige debatten omkring verdier, premisser og perspektiver som er avgjørende for skoleledelse. Boken tar for seg to hovedmotiver: for det første ønsket om en dypere forståelse og refleksjon rundt hva som former og styrker ledelse i skolen, og for det andre behovet for å berike rektorutdanningen med relevante og innsiktsfulle kunnskapstekster. Ett av de sentrale perspektivene i boka er relasjonell ledelse, som understreker at effektiv ledelse ikke kan oppnås fra en avstand eller med et utenfra-blikk; den må springe ut fra et dypt engasjement for de menneskene som er involvert. Gjennom 14 kapitler, skrevet av ledende eksperter innen norsk skolelederutdanning, får leserne tilgang til verdifulle innblikk og ulike perspektiver på skolens interne dynamikk. Målet er å gi skoleledere verktøy og refleksjoner som kan støtte dem i arbeidet med å fremme læring for både barn og voksne. Boken tilbyr mange innganger til temaet ledelse innenfra, og kan derfor være en nyttig ressurs for alle som ønsker å styrke sin ledelsespraksis.