Boken "Lytt; legerolle og kommunikasjon" er en lettfattelig, men samtidig dyptgående innføring i emnene legerolle og kommunikasjonsferdigheter. Dette verket er spesielt designet for både medisinstudenter og leger som ønsker å forbedre sine ferdigheter innenfor sitt profesjonelle virke. Gjennom en rekke eksempler fra situasjoner på legevakt og fastlegekontor, får leserne en verdifull innsikt i eksisterende forskning og faglitteratur som kan motivere til refleksjon og bidra til større trygghet i møte med pasienter. Boken presenterer konsultasjonsferdigheter på en enkel og tilgjengelig måte, noe som er av stor betydning for alle som jobber med mennesker i helsesektoren. Den tar for seg komplekse og ofte utfordrende konsultasjoner, og gir leserne verktøy for å håndtere temaer som vanskelige beskjeder, psykiske lidelser, kulturelle forskjeller, seksualitet, medikamentmisbruk, konflikter, kroniske sykdommer og pasienters angst og risikooppfatning. Ved å mestre kunsten å lytte kan helsearbeidere oppleve at "vanskelige" pasienter blir mer "spennende" å jobbe med. Dette kan resultere i mer presise diagnoser, bedre tidsbruk, og ikke minst, mer fornøyde pasienter. Edvin Schei, som har lang erfaring som underviser i lege-pasient-kommunikasjon, er professor ved Universitetet i Bergen og jobber i tillegg som fastlege.