Boken 'Lytting i barnehagen' er en uvurderlig ressurs for både barnehagelærerstudenter og nåværende barnehagelærere som ønsker å utvikle barnas lytteferdigheter og lytteforståelse. Forfatterne, Ingrid C. Nordli, en førstelektor med spesialkompetanse innen språkvitenskap, og Kristian Skog, en erfaren barnehagelærer, låtskriver og musiker, gir leserne en grundig innsikt i lyttebegrepet. De utforsker både aktiv og oppmerksom lytting, og presenterer ulike lytteperspektiver og typer. Boken inkluderer også detaljert planlegging, gjennomføring og evaluering av åtte lytteaktiviteter som er designet for å styrke barnas fortellekompetanse, ordforråd, begrepsforståelse og språkets musikalske kvaliteter. Nøkkelkomponenter i lytteaktivitetene inkluderer likeverdig dialog, gjensidig medvirkning, lydhørhet og forundring. I tillegg benyttes 'lyttessirkel' som et effektivt samtaleverktøy, mens pedagogisk dokumentasjon brukes som en sentral arbeidsmetode. Denne boken gir leserne de nødvendige verktøyene og inspirasjonen til å styrke barnas lyttekompetanse på en engasjerende og meningsfull måte.