Boken 'Markedsføring og innovasjon' er en viktig del av læreverket for Vg1 Salg, service og reiseliv, og er tilpasset fagfornyelsen. Her får leseren en grundig innføring i de ulike aspektene ved salg av produkter og tjenester. Boken dekker alt fra forståelse av kundeatferd og lovverk, til virkemidler, markedsplanlegging og den praktiske salgsprosessen. Den gir en helhetlig tilnærming til markedsføring som er essensiell for fremtidige fagarbeidere. Verket består av tre bøker, hver designet for ulike programfag. 'Forretningsdrift' handler om de ulike elementene i forretningsdrift, inkludert lovverk, organisering, prissetting, økonomi, HMS, risikovurdering, og beredskapsplanlegging. 'Kultur og samhandling' fokuserer på interaksjonen mellom reise- og servicemedarbeidere og kunder, og tar opp temaer som etiske dilemmaer, kulturforskjeller, relasjonsbygging, samt håndtering av klager og konflikter. Bøkene er utviklet med tanke på de lese- og læringsstrategiene elevene er vant med fra grunnskolen. Ingresser og bildetekster gir et lettfattelig overblikk over innholdet, mens kontrollspørsmål motiverer til dypere arbeid med teksten. I tillegg inneholder boken hundre fortellinger basert på virkelige yrkessituasjoner, som gir praktisk innsikt og inspirerer til refleksjon. Verket er også beriket med digitale ressurser som D-bok/Brettbok, en begrepsdatabase med bilder, samt lærerressurser med metodisk veiledning, feltoppgaver og forslag til aktiv pedagogikk.