I boken 'Matematikkens kjerne' tar forfatterne Anne Hj. Nakken og Oliver Thiel for seg grunnleggende prinsipper i matematikk og hvordan barna kan tilegne seg denne kunnskapen gjennom lek og interaksjon med omgivelsene. Matematikk er ikke bare et fag; det er en måte å tenke på og en nøkkel til å forstå verden rundt oss. Gjennom sansene og i samarbeid med andre, får barn muligheten til å oppdage strukturer og skape mening. For at barna skal utvikle en solid matematisk forståelse, er det avgjørende at de får gjøre egne erfaringer, gruble og resonnere. Barnehagelærere spiller en viktig rolle i dette, da deres kunnskap og engasjement er essensielt i møtet med de små matematikere som utforsker matematikkens kjerne. Kjernen involverer både innendørs og utendørs aktiviteter, lek og hverdagslige situasjoner, og den er sterkt knyttet til kreativitet, glede og deltakelse. Den nye utgaven av 'Matematikkens kjerne' er spesielt tilpasset studenter i barnehagelærerutdanningen og alle som arbeider med matematikk for barn. Boken er oppdatert med moderne fagdidaktisk forskning, og den refleksjon som den nye rammeplanen fra 2017 pålegger er tydelig integrert. Det legges større vekt på barnas erfaringer med kropp og sanser, noe som er utførlig belyst i dette verket. Boken inneholder også færre teoretiske avsnitt, med en grundigere forklaring av de viktigste teoriene, og flere konkrete eksempler for å støtte barns forståelse av matematikk.