Kunstens betydning strekker seg langt utover det estetiske; den har en unik evne til å vekke følelser, stimulere nysgjerrighet og oppmuntre til utforskning og eksperimentering. God kunst er en opplevelse som både kan føles fysisk og berøre sansene, samtidig som den utfordrer intellektet. Kunst fungerer som et språk som gir barn muligheten til å uttrykke seg og skape sine egne kulturelle narrativer gjennom lek og undring. I boken 'Med kunst i barnehagen' utforsker Ann-Hege Lorvik Waterhouse kunstens rolle i pedagogisk arbeid i barnehagen. Her får leseren innsikt i ulike perspektiver relatert til kunst, barnas møter med kunstverk, og barnehagelærerens avgjørende ansvar i ulike kunstfaglige sammenhenger. Boken henvender seg både til studenter i barnehagelærerutdanningen og til alle som er interessert i hvordan barn interagerer med kunst, både i barnehagen, i kunst- og kulturinstitusjoner, og i samfunnet generelt. Ann-Hege Lorvik Waterhouse er førstelektor i forming, kunst og håndverk ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved Høgskolen i Oslo og Akershus, og har多年 erfaring med å arbeide med barn og kunst i mange forskjellige kontekster, inkludert flere kunstformidlingsprosjekter i barnehager og museer.