Boken 'Mentor: mentoring i teori og praksis' utforsker hvordan mentoring fremstår som en både tradisjonell og moderne arbeidsmetode. Med en solid balanse mellom teoretiske og praktiske perspektiver, illustrerer forfatteren hvordan mentoring fungerer som en pedagogisk tilnærming, som ikke bare gir støtte, men også utfordringer i den profesjonelle, faglige og personlige utviklingen til en protesjé. Bygget på den nyeste forskningen, gir boken verdifulle innblikk og ferdigheter for å etablere og administrere mentorordninger i ulike yrkes- og utdanningssammenhenger. Den inkluderer også et mangfold av eksempler på både formelle og uformelle mentorrelasjoner, samt hvordan mentorer kan forbedre sin metodiske og strategiske kommunikasjonskompetanse. 'Mentor' retter seg mot mentorer, protesjeer, ledere og opplæringsansvarlige, og er perfekt som fagbok på både bachelor- og masternivå. Forfatteren, Petter Mathisen, er dosent i pedagogikk ved Universitetet i Agder og har bidratt med en betydelig mengde litteratur innen veiledning, rådgivning og mentoring.