I antologien 'Metodologiske ut-viklinger' presenterer forskere et mangfold av tilnærminger, metoder og problemstillinger som er essensielle for barnehageforskningen. Boken tilbyr en dypdykk i kreative metoder og forskningsspråk, og knytter disse til ulike teorier innenfor både kvalitativ og post-kvalitativ forskning. Forfatterne har med seg en rekke perspektiver som belyser temaer som forskningsetikk, observasjon, det ubehagelige ved forskning, estetiske uttrykksformer som a-r-t-ografi, samt metodiske konsepter som statistikkstrikk, materialdans og autoetnografi. Boken utforsker også eksperimenterende skriveprosesser og spørsmål om talspersonskap i forskning. Inspirert av filosofen Gilles Deleuze og hans tanker om 'mindre' forskning, søker antologiens forfattere å utvikle en fleksibel og prosessuell tenkning som utfordrer tradisjonelle oppfatninger av forskning. Nysgjerrighet og ønsket om å utvikle metoder i kollektive miljøer preger arbeidet med antologien. Her presenteres metoder som dynamiske, foranderlige og handlingsorienterte, noe som krever en åpen og eksperimentell tilnærming til forskning. Boken er rettet mot fagfeller, men henvender seg også til master- og bachelorstudenter samt alle som er interessert i hvordan forskningsmetodologi påvirker kunnskapsproduksjon. Ann-Hege Lorvik Waterhouse, dosent i visuelle fag, og Cecilie Ottersland Myhre, førstelektor i pedagogikk, bidrar med sine omfattende forskningsinteresser og perspektiver fra Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet, og beriker leserne med innsikter fra materialitetens og filosofiens verden.