I boken "Mye på spill" tar forfatterne Bjørn Rasmussen og Børge Kristoffersen for seg det økende problemet med frafall i videregående skoler. Mange unge elever står overfor en skolehverdag preget av lavt nærvær og mangelfull mestringsfølelse. For å adressere dette, presenterer de alternative danningspraksiser som har potensiale til å engasjere og motivere elevene til aktiv deltakelse i læringsprosessen. Gjennom erfaringer fra et flerårig utviklingsprosjekt med samme navn, deler forfatterne innsikt i kunstpedagogiske arbeidsmetoder og et utvidet syn på kunnskap som fremmer alternative innfallsvinkler til læringskvalitet og faglig kompetanse. Boken henvender seg spesielt til studenter innen drama og teater samt andre estetiske fag, men fungerer også som et verdifullt bidrag til pedagogisk utvikling for studenter og forskere i lærerutdanning, pedagogisk personale og skolemyndigheter. I bunn ligger et ønske om å revitalisere lærerutdanninger og undervisningsmetoder i et kritisk og kreativt perspektiv.