Boken "Når evidens møter praksis" av Monica Seland utforsker hvordan barnehager implementerer et pedagogisk program som en del av innsatsen for tidlig utvikling, sosial kompetanse og selvregulering hos barn. Gjennom en grundig analyse av De utrolige årenes skole- og barnehageprogram, også kjent som DUÅ, avdekkes det et rikt mangfold av metoder og tilnærminger knyttet til dette evidensbaserte programmet. Seland illustrerer hvordan barnehagelærere reflekterer over sine erfaringer med programmet og gir konkrete eksempler på hvordan metodene, som belønning og tenkepause, kan oppleves av barna. Boken viser ikke bare den praktiske siden av arbeidet i barnehager, men tilfører også innsikt til akademikere, studenter, ledere og lærere som ønsker en dypere forståelse av implementeringsprosesser innen pedagogiske programmer. Den er et verdifullt verktøy for skole- og barnehageeiere som ønsker å navigere innholdet og dynamikken i organisasjonen ved innføring av nye metoder.