Hvordan kan vi best tilpasse undervisningen i norskfaget, og hvilke kjerneelementer bør elevene tilegne seg? Slike grunnleggende spørsmål danner fundamentet for norsklærerens daglige praksis. 'Norskdidaktikk' av Henning Fjørtoft gir en helhetlig og oppdatert innføring i fagdidaktikken knyttet til norsk. Boken utforsker sentrale pedagogiske teorier om undervisning og læring innen norskfaget, og viser ulike måter å tilrettelegge undervisningen slik at den fremmer både læring og motivasjon for alle elever. Norskfaget er det mest omfattende av de humanistiske fagene i skolen, og Fjørtoft legger spesielt vekt på undervisning i språk og litteratur. Boken gir en grundig innføring i literacy-konseptet, og dekker viktige temaer som lesing, muntlighet, litteraturundervisning og skriving. I tillegg inneholder den praktisk orienterte kapitler som tar for seg læringsstrategier, planlegging og vurdering, noe som gir lærerene verdifulle verktøy til undervisningen. Et eget kapittel dedikeres til flerspråklighet, som belyser betydningen av språklig mangfold i klasserommet. 'Norskdidaktikk' er relevant for undervisning på 5. til 13. trinn, og Henning Fjørtoft bidrar med sin kompetanse som førsteamanuensis i norsk fagdidaktikk ved Program for lærerutdanning, NTNU, med omfattende erfaring fra undervisning.