Boken "Økonomistyring for LØM-emnet" er en omfattende lærebok som tar for seg økonomistyringsaspektene innen LØM-emnet ved fagskolene. Sammen med en annen lærebok som fokuserer på markedsføringsledelse, organisasjon og ledelse, har disse bøkene som mål å styrke studentenes beslutningstaking for bedrifter, både med hensyn til intern ledelse og økonomisk styring, samt tilpasning til markedets ønsker og behov. Et sentralt tema i boken er hvordan eksterne krav og forventninger fra markedet påvirker den interne styringen av virksomheten. Boken har en generell tilnærming og inkluderer eksempler fra en rekke ulike bransjer og selskaper. I løpet av bokens kapitler drøftes viktige problemstillinger knyttet til økonomisk styring, som fastsetting av produktpriser, sammensetning av lønnsomme produktporteføljer, regnskapsforståelse og økonomisk planlegging. I tillegg tas det opp en rekke bedriftsøkonomiske beslutningsproblemer. Læreboken inneholder også kontrollspørsmål, egentreningsoppgaver og caseoppgaver for å hjelpe studentene i deres læring. Løsningsforslag og ytterligere ressurser kan finnes på bokens tilknyttede nettsider. Boken er tilpasset den oppdaterte læreplanen for LØM-emnet som trådte i kraft høsten 2014. Forfatterne Frode Hjertnes, som er siviløkonom fra NHH og underviser ved Bergen tekniske fagskole, samt Aage Sending, som har betydelig erfaring fra økonomifunksjonen både nasjonalt og internasjonalt, med mange års kursansvar ved Handelshøyskolen BI, bringer begge med seg en verdifull kombinasjon av teoretisk kunnskap og praktisk erfaring inn i materialet.