Denne læreboken fokuserer på sentrale problemstillinger innen økonomistyring for studenter i LØM-emnet ved fagskoler. Den tar for seg fundamentale aspekter som fastsettelse av produktpriser, analyse av regnskap, utforming av budsjetter og beregning av investeringers lønnsomhet. Hvert kapittel er strukturert med kontrollspørsmål og oppgaver som gir studentene mulighet til å teste sin forståelse av materialet. Boken inkluderer også tidligere eksamensoppgaver med tilhørende løsningsforslag, noe som gjør den til et verdifullt hjelpemiddel for studenter som ønsker å forberede seg til selve eksamen. Den dekker økonomistyring i LØM-emnet, mens andre relaterte temaer som markedsføringsledelse og organisasjon og ledelse, tas for seg i en egen lærebok utgitt i samme serie. Boken har som overordnet mål å utvikle studentenes beslutningsevne i forhold til både intern økonomisk-administrativ styring og tilpasning til eksterne markedsforhold. Den tar også for seg hvordan eksterne krav og forventninger påvirker den interne styringen av virksomheter, og gir et generelt perspektiv med eksempler fra ulike bransjer. Denne nyeste utgaven er oppdatert med tanke på nye læreplaner og den teknologiske utviklingen innen digitalisering og bærekraft. Forfatterne, Frode Hjertnes og Brynjulf Skorpen, bringer med seg betydelig erfaring og akademisk bakgrunn, noe som gir boken både dybde og relevans.