Boken "Operativ psykologi 3: Personellomsorg og ivaretakelse" tar for seg en viktig problemstilling i dagens arbeidsliv, der mange organisasjoner og deres medarbeidere konfronteres med ulykker og krevende situasjoner som kan sette helse og liv i fare. Til tross for at arbeidsgivere har de beste intensjoner, viser det seg ofte at den omsorgen og ivaretakelsen som tilbys i slike krevende situasjoner er preget av tilfeldigheter og mangel på kunnskapsbasert tilnærming. Denne boken har som hovedmål å tilby innsikt i relevant teori, samt konkrete tiltak for hvordan organisasjoner kan strukturere og utføre profesjonell omsorg på en systematisk måte. Slik kan de blant annet redusere risikoen for mental uhelse, samtidig som de fremmer personlig utvikling og læring blant de ansatte. «Operativ psykologi 3» er en uunnværlig ressurs for alle typer organisasjoner som har ansatte som kan stå overfor ulykker eller andre mentale belastninger. Den fungerer også som en fagbok for studenter innen operativ psykologi, organisasjon og ledelse. Av særlig interesse for arbeidsgivere og ledere, understreker boken den lovpålagte omsorgsplikt de har overfor sine ansatte. Boken er også svært relevant for personell innen vernetjenesten, HSEQ-ansvarlige, samt kolleger på alle nivåer som kan befinne seg i situasjoner hvor omsorg både må gis og mottas. Dette er den tredje boken i en serie som utforsker operativ psykologi. Den første boken, "Operativ psykologi", fungerer som en grunnleggende tekst og har vært avgjørende for utviklingen av feltet. Den andre boken, "Operativ psykologi 2: Anvendte aspekter", behandler emner som psykologisk forståelse, essensielle egenskaper for operatører, utvelgelse av passende personell og planlegging og gjennomføring av operasjoner. Boken er redigert av professorene Olav Kjellevold Olsen, Bjørn Helge Johnsen og Jarle Eid ved Universitetet i Bergen, som alle har solid erfaring innen forskning, kriseberedskap og operativ praksis.