Var det en god opplevelse? Dette spørsmålet får vi ofte, enten vi har besøkt et offentlig toalett, bestilt et produkt på nettet eller vært i en begravelse. Vi lever i et opplevelsessamfunn der alle verdier måles ut fra om den enkelte har hatt en god opplevelse, og der opplevelsesøkonomien har vokst enormt ved å appellere til forbrukernes begjær etter underholdning. I opplevelsessamfunnet er opplevelser blitt slagmark for mange av dagens debatter. På den ene siden er man krenket hvis man opplever å være krenket, på den andre siden kan kritikk alltid avfeies som noe subjektivt: «Det er jo bare din opplevelse!» Dagens diskusjoner har vanskelig for å bevege seg forbi det subjektive; debattene kortslutter når de ikke lenger handler om hvordan verden er, men bare om hvordan den oppleves. I denne boken introduserer Svend Brinkmann ideen om opplevelsessamfunnet, analyserer kritisk dets grunnleggende virkemåte og gir et forslag til en forståelse av mennesker som ikke sperrer dem inne i