Denne forskningsbaserte boken gir en grundig teoretisk innsikt i læring, kunnskap, kompetanse og ledelse innen organisasjoner. Cathrine Filstad har et tydelig praksisperspektiv, med fokus på arbeidsplasslæring og utviklingen av en robust læringskultur. Forfatteren understreker betydningen av ledelse som en praksis, som er avgjørende for å fremme organisatorisk læring, kompetanse, endring og innovasjon. Boken presenterer en rekke eksempler og caser fra Filstads egen forskning, noe som gir leseren konkrete innblikk i teoriens anvendelse. Den tredje utgaven av "Organisasjonslæring – fra kunnskap til kompetanse" er en omfattende revisjon og har blitt oppdatert med ny litteratur og relevante bidrag innenfor fagområdene. Her finnes også flere nye eksempler og caser basert på forfatterens forskning de siste årene. Blant nyhetene i denne utgaven er et nytt kapittel som fokuserer på ledelse, samt begrepet ledelse som praksis. Dessuten er det utviklet mer kunnskap om det gode arbeidsmiljøet, inkludert nye perspektiver på psykologisk trygghet, tilhørighet og medarbeiderskap.