Boken 'Politisering og pedagogisk motstand' utforsker den pågående moderniseringsreformen i norsk skole, som har forsøkt å bli implementert over de siste generasjoner. Reformen har vært gjenstand for betydelig motstand fra fagmiljøet, noe som boken grundig dokumenterer. Den tar for seg tre sentrale pedagogiske perspektiver: historisk forståelse, etiske og moralske evalueringer, samt barnefaglig innsikt. Gjennom beretningen møter vi modige lærere, engasjerte foreldre og kompetente fagfolk, alle som har protestert mot effektivitetskrav og konkurranseinnføringer i skolen, inkludert den omfattende bruken av kartlegginger, tester og programmer som har som mål å endre barns atferd. Boken beskriver også de uheldige beslutningene fra politikere, byråkrater og overivrige teknologer, samt et skoleeksperiment som mangler nødvendige nødbuffer mot alvorlige misforståelser og feilgrep. I tillegg gir den stemme til barna – den stille flokken av titusener som har vært underlagt strenge disiplineringer i møte med det nye skolesystemet. 'Politisering og pedagogisk motstand' er ikke bare en kritikk av systemet, men også en hyllest til det sivile samfunns styrke og viktigheten av individuell frihet til å tenke selv.