Boken 'Praktisk-pedagogisk utdanning' er en viktig antologi som samler 23 fagfellevurderte kapitler med fokus på pedagogikkdelen av den praktisk-pedagogiske utdanningen (PPU). Den tar spesielt for seg deler av læreplanverket for skolen som er avgjørende for trinn 8–13 i forbindelse med fagfornyelsen fra 2020. Antologien er delt inn i seks hoveddeler, der kapitlene er strukturert tematisk for å dekke de mest sentrale aspektene av den nye utdanningen. Med et spesielt fokus på lærerens rolle i ungdomsskolen og videregående skole, vektlegger redaktører og bidragsytere verdien av både forskningsbasert og praksisnær undervisning. Dette er essensielle kjerneområder som også er tydelig fremhevet i forskriften om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning (2015) samt de nasjonale retningslinjene for PPU (2017). Boken er primært rettet mot PPU-studenter og de som studerer integrert lektorutdanning, og gir et solid grunnlag for forståelse av dagens utfordringer og muligheter innen skoleverket.