Denne boken gir en grundig innsikt i den pedagogiske praksis og filosofien ved barnehagene i Reggio Emilia, Italia. Den dyktige forfatteren har i over fire tiår fulgt utviklingen av disse barnehagene, og hennes doktorgradsavhandling fra 2015 omhandler temaet 'Forming i barnehagen i lys av Reggio Emilias atelierkultur'. I verket 'Reggio Emilia – atelierkultur og utforskende pedagogikk' presenteres en innovativ pedagogisk praksis som tar høyde for og forvandler ulike pedagogiske trender, samtidig som den beholder de unike kjennetegnene knyttet til de lokale forholdene i Reggio Emilia. Boken fokuserer på to sentrale elementer i Reggio Emilias filosofi – atelierkulturen og oppdragelsen til demokrati. Gjennom dette rammeverket undersøker forfatteren samspillet mellom individuelle og kollektive læringsprosesser, samt hvordan disse henger sammen med materialer og verktøy. Nøkkelbegreper som atelier, barns medvirkning og erfaringer i læringsprosessen er sentrale temaer i boken.