Boken 'Samer og nasjonale minoriteter i barnehagen' av Tone Aarre tar for seg den viktige rollen barnehagen spiller som læringsfellesskap for barn. Her skal de ikke bare tilegne seg grunnleggende kunnskaper, men også utvikle holdninger i møte med kulturelt mangfold. For å oppnå dette, er det avgjørende at barnehagen bidrar til at barna blir kjent med samene og får innsikt i Norges nasjonale minoriteter. I den innledende delen av boka utforskes norsk politikk overfor samer og de nasjonale minoritetene, både fra en historisk og moderne synsvinkel. Deretter presenteres en grundig innføring om de ulike kulturelle minoritetene. Aarre reflekterer også over rammeplanens rolle som dokument og verktøy for å legge til rette for at barnehagebarn får kjennskap til både Norges urfolk og nasjonale minoriteter. I bokens avsluttende del foreslås det konkrete metoder for hvordan barnehager kan jobbe med hver av folkegruppene på en måte som fremmer positivt engasjement. Boka er strukturert slik at den kan leses fra start til slutt, eller at leseren kan dykke dypere inn i én enkelt folkegruppe om gangen.