I boken 'Sammen i lek' reiser forfatterne de interessante spørsmålene knyttet til læreres deltakelse i barns lek. Tradisjonelt har lek blitt sett på som en aktivitet som kun angår barn, men forfatterne presenterer en ny forståelse: når lærere aktivt deltar i barnas lek, kan de bidra til at leken fortsetter og utvikler seg. Boken bygger på omfattende forskning som avdekker hvordan lærere kan engasjere seg i barnas lek med det enkle formål å leke, og dermed inspirere til mer lek og kreativitet. Imidlertid påpeker forfatterne også de mange utfordringene og dilemmaene lærere møter i denne prosessen. Gjennom studien undersøker de hvordan både lærere og barn opplever samspillet i leken, og fremhever viktigheten av kunnskap om improvisasjon samt innsikt i dramatisk lek som en form for estetisk uttrykk. 'Sammen i lek' henvender seg til lærere i barnehage og skole, lærerstudenter samt forskere som ønsker dypere innsikt i barns dramatiske lek. Anne Greve, som professor i barnehagepedagogikk ved OsloMet, har omfattende erfaring innen feltet og har et særlig fokus på barns lek og vennskap. Eilen Bergvik, universitetslektor og tidligere pedagogisk leder, bidrar med sin kompetanse innen dramatisk lek og figurteater. Knut Olav Kristensen, også universitetslektor, tar for seg den estetiske siden av barns dramatiske lek, og hvordan dette kan integreres i den daglige praksisen i barnehagen.