Denne boken gir en grundig og variert fremstilling av barn og unges utvikling fra seks distinkte perspektiver. Forfatterne tilbyr innsikt i betydningen av personlighetsdannelse, undervisning og oppdragelse. Ved å utforske både psykoterapeutisk og spesialpedagogisk arbeid, skaper teksten en helhetlig forståelse av temaene. De tre første perspektivene, den pragmatiske, marxistiske og humanistiske teoritradisjonen, presenteres gjennom bidrag fra kjente tenkere som John Dewey, Karl Marx og Anton Makarenko, samt Paulo Freire. De påfølgende perspektivene dekker psykoanalyse og behaviorisme, hvor forfatterne gir en mer samlet analyse. Til slutt tar boka for seg nyere nevrobiologisk forskning og dens betydning for forståelsen av utvikling. Denne innføringen er spesielt designet for studenter innen grunnskolelærerutdanningen og vitenskapsfagene pedagogikk og spesialpedagogikk. Hvert kapittel er skrevet av eksperter på sine respektive felt, og gir leserne en dybdeforståelse av de komplekse temaene som boken tar opp.