Skolen er en grundig og velskrevet fagbok som gir en dyptgående innføring i temaer knyttet til skole og skoleledelse. Denne boka skiller seg ut med sin nyanserte fremstilling av de mest sentrale retningene innen organisasjon og ledelse, og undersøker hvordan disse teoriene kan påvirke praksis i utdanningssektoren. Forfatteren belyser hva som karakteriserer god praksis og de dilemmaene som oppstår i skjæringspunktet mellom styring og forventninger om lokal frihet. I tillegg adresseres skolens dobbelte samfunnsoppdrag som omfatter både utdanning og danning. I denne oppdaterte andreutgaven er innholdet tilpasset nyere forskning og utvikling innen feltet. Med stikkord i margen får leseren en enkel oversikt over viktige konsepter, mens refleksjonsspørsmål etter hvert kapittel gjør det lettere å relatere teoriene til praktisk undervisning. Boken er strukturert i seks deler: Del 1 fokuserer på de dominerende synene på norsk skole, Del 2 drøfter styring og kontroll, Del 3 presenterer alternative teorier, inkludert lærende organisasjoner, Del 4 vurderer hva som kjennetegner god ledelse, Del 5 diskuterer god praksis, og Del 6 utforsker ytterligere relevante temaer. Dette verket er uunnværlig for de som ønsker en dypere forståelse av utdanningssystemet og ledelse i skolen.