I takt med de seneste reformene har fagdidaktikken fått en stadig viktigere plass i lærerutdanningen, noe som har ført til en økende etterspørsel etter kompetanse innen samfunnsfagdidaktikk. Denne fagboken henter fram en bred forståelse av fagdidaktikken og belyser det presserende behovet for ny kunnskap og veiledning, både om innholdet i faget og om metodene som kan benyttes i undervisningen. Boken samler en rekke nyskapende bidrag som tar for seg variasjoner av utfordringer og problemstillinger innen fagområdet. Artiklene gir verdifull innsikt i praktiske tilnærminger, og drøfter valg og mulige løsninger for en mer effektiv undervisning. Målet er å styrke utviklingen av norsk samfunnsfagdidaktikk, med basis i den vitenskapelige forskningen til de involverte forfatterne. Forfatterne har solid bakgrunn fra lærerutdanning, der de representerer fagområdene geografi, historie og samfunnskunnskap. De tar opp temaer som er relevante på tvers av de tradisjonelle faglige inndelingene i samfunnsfag. Blant de sentrale emnene som tas opp, er demokratisk dannelse, fremstillinger av 'de andre', drøfting av verdier og holdninger, progresjon innen samfunnskunnskap, kartlære, og lokalsamfunnet som en faglig og pedagogisk ressurs. Boken retter seg mot lærerstudenter i samfunnsfag, aktive lærere i skolen, samt andre som er interessert i hvordan samfunnsforståelse kan formidles til unge mennesker. Den gir ikke en grunnleggende innføring i samfunnsfagdidaktikk, men tar for seg utvalgte, dybdegående temaer innen dette feltet.