Boken "Språk og dysleksi" av Turid Helland utforsker de komplekse sammenhengene mellom barns språkutvikling og utviklingen av dysleksi, basert på solid forskning innen pedagogikk, kognisjon, biologi og miljø. Gjennom den longitudinelle norske dysleksistudien «Ut med språket!» og livene til de oppdiktede karakterene Bjørn, Jon, Marit og Mehn, fører forfatteren leseren inn i en dypere forståelse av hvordan språkvansker kan manifestere seg. Boken er delt opp i tre hoveddeler, hvor hvert av de tolv kapitlene står fritt, noe som gir leseren fleksibilitet i tilnærmingen. Hvert kapittel begynner med en oversikt over læringsmål og emner for refleksjon, og avsluttes med en grundig referanseliste. Del I gir en oversikt over typisk språkutvikling og hvordan spesifikke språkvansker og dysleksi utvikler seg, samtidig som den tar for seg hvordan oppfatningen av disse utfordringene har endret seg med ny kunnskap. Del II gir en teoretisk innføring i aktuell forskning som belyser hvordan språkvansker og dysleksi kan forstås, samt konsekvensene disse har for læring av grunnleggende ferdigheter i skolen, som lesing, skriving, regning og fremmedspråk. I Del III fokuserer boka på praksisfeltet, der den diskuterer effekten av ulike treningsopplegg og gir praktiske metoder for utprøving, rapportutforming og tiltak. De to siste kapitlene presenterer dysleksi i et livsløpsperspektiv, der «Eva» deler sine erfaringer om skolegang og studier med dysleksi. Hennes historie viser at med riktig motivasjon og målbevissthet kan utfordringer overvinnes. Et av hovedbudskapene i boken er viktigheten av å identifisere risikoen for å utvikle dysleksi allerede i førskolealder, og at tidlige tiltak er avgjørende for å støtte barn i sitt læringsløp.