I dagens mangfoldige skolemiljø står lærere overfor utfordringen med å møte et bredt spekter av kulturelle, språklige og sosiale forutsetninger blant elevene. I boken "Språklig oppmerksom undervisning" framheves viktigheten av en undervisning som har et klart språklig fokus. Med LK20 som rammeverk understrekes språkets rolle som essensielt verktøy for læring, og det er avgjørende at lærere i alle fag har bevissthet om de fagspesifikke uttrykksmåtene og sjangrene. Boken tilbyr en omfattende teoretisk og praktisk innsikt i språklig oppmerksom undervisning, med et variert utvalg av undervisningseksempler og refleksjoner fra lærere. Leseren får innblikk i hvordan lærere planlegger og gjennomfører undervisning som inspirerer elever til å dykke dypt inn i både fagkunnskap og fagspråk. Eksemplene i boken tar for seg undervisning i kombinasjonsklasser for ungdom, videregående opplæring for voksne, samt norskopplæring for voksne innvandrere, og er dermed relevant for tre ulike læreplaner: LK20, FOV og Norsk for voksne. Dette gjør boken til et nyttig redskap for både lærere og lærerstudenter som ønsker å forbedre sin undervisningspraksis.