Boken «Språkmøte i barnehagen» utforsker det språklige mangfoldet i norske barnehager, hvor barn med ulike språk og dialekter, samt barn med forsinket eller avvikende språkutvikling, er en del av hverdagen. Forfatterne gransker hvordan språk utvikles hos barn, hva slags strategier de benytter i sin språkutvikling, og hvilke metoder som kan brukes for å fremme denne utviklingen. Boken inneholder også en grundig drøfting av ulike kartleggingsmetoder og tiltak for språkstimulering. Med rike eksempler fra virkeligheten gir forfatterne faglige innsikter som kan hjelpe barnehagelærere å navigere i mangfoldet av språklige backgrounds som dagens barn bringer med seg. Målet er å ruste kommende barnehagelærere med den nødvendige kunnskapen for å forstå og håndtere dette mangfoldet, og å gi dem de verktøyene de trenger for å jobbe med språk på en inkluderende måte. Hovedmålgruppen for denne læreboken er studenter i barnehagelærerutdanningen, men boken er også svært relevant for alle som er interessert i enspråklig og flerspråklig språklæring.