I "Strategiboken" dykker forfatterne Tor Øyvind Baardsen, Eirik Sjåholm Knudsen og Lasse B. Lien ned i kjernefaglige spørsmål som angår bedrifters suksess. Hvorfor lykkes noen virksomheter der andre feiler? Hvordan kan innsikten om dette brukes til å ta bedre strategiske beslutninger? Boken gir et innblikk i de underliggende mekanismene som skaper prestasjonsforskjeller mellom ulike selskaper. Den utforsker hvorfor disse forskjellene kan vedvare eller raskt forsvinne, og gir praktiske tiltak som bedrifter kan bruke for å utvikle sine strategier. Forfatterne beskriver en strategi som en bedrifts «teori» om hvordan suksess oppnås, og boken belyser avgjørende beslutninger knyttet til produkter og tjenester, målgrupper, konkurransemetoder, samt nødvendige ressurser for å realisere disse strategiene. "Strategiboken" er en viktig ressurs for studenter som ønsker en innføring i strategi, samt for profesjonelle i næringslivet som ønsker å oppdatere sine kunnskaper innen dette feltet.