Tilpasset opplæring og spesialpedagogikk i teori og praksis
Produktbeskrivelse
Boken 'Tilpasset opplæring og spesialpedagogikk i teori og praksis' har som mål å styrke det spesialpedagogiske fagfeltet, med sikte på å forbedre tilretteleggingen for elever i grunnskolen. Den gir en grundig forståelse av hvordan man kan støtte elever med spesielle behov. Tematikken er forankret i forskning relatert til grunnskoleelever og omhandler tiltak og strategier for å hjelpe barn med ulike vansker, lidelser og diagnoser. Verket er inndelt i tre distinkte deler: Den første delen fokuserer på organiseringen av spesialpedagogikken, den andre gir innsikt i praktiske tilnærminger, som tilrettelegging for barn med nedsatt hørsel eller ADHD. Den tredje og siste delen tar for seg viktige aspekter ved forebygging og inkludering. Boken er primært rettet mot masterstudenter som utforsker spesialpedagogiske emner, og alle kapitler er skrevet av anerkjente fagpersoner som arbeider med og forsker på spesialpedagogikk, særlig i Vestlandet.