I "Utdanningens vidunderlige risiko" argumenterer Gert J.J. Biesta for nødvendigheten av å inkludere risiko som en uvurderlig del av alle pedagogiske handlinger. Han påpeker at uten dette perspektivet risikerer vi å behandle mennesker innen utdanningsinstitusjoner som mekaniske enheter. Boken er delt inn i syv kapitler som utforsker viktige temaer som kreativitet, kommunikasjon, undervisning, læring, frigjøring, demokrati og virtuositet. Biesta vever sammen disse temaene til et overordnet argument for en 'hendelsens pedagogikk', som prioriterer eksistens over essens, svakhet over styrke, og praksis over poiesis. Dette er en pedagogikk som tør å ta innover seg den vidunderlige risikoen som følger med enhver form for utdanning som virkelig er verdt sitt navn. Biesta undersøker de ulike sidene ved det han beskriver som utdanningens svakhet, og hevder at denne svakheten ikke skal sees på som et problem som må løses, men snarere som en essensiell del som gir pedagogiske prosesser og praksis sin karakter. Ethvert forsøk på å eliminere utdanningens iboende svakheter kan ende opp med å undergrave nytten av disse prosessene.