Boken 'Utvikling, lek og læring i barnehagen' tilbyr en grundig innføring i den nyeste kunnskapen om barns utvikling og læring i barnehagemiljøet. Den presenterer en omfattende oversikt over sentrale psykologiske teorier som belyser betydningen av både miljømessige, biologiske og genetiske faktorer. Målet med boken er å fremme en flerfaglig tilnærming som integrerer ulike perspektiver på barns utvikling, lek og læring. Et viktig fokus i boken er den økende andelen barn under tre år i barnehagen, hvor tilknytning, stabilitet og kvalitet i samspill mellom barn og voksne trekkes frem som avgjørende. Forfatterne, som er erfarne psykologer og pedagoger, understreker betydningen av tidlig innsats og de voksnes rolle i barnas utvikling. Blant bokas viktige temaer finner vi omsorg, lek, psykisk helse, vennskap, mestring, medvirkning, selvregulering, språk, tall- og romforståelse, samt barnelitteratur. Denne boken er en uvurderlig ressurs for alle som arbeider med små barn og ønsker å forstå de komplekse prosessene knyttet til tidlig barndom.