Boken "Utviklingstraumer: Regulering som nøkkelbegrep i en ny traumepsykologi" gir en banebrytende innsikt i hvordan traumer i oppveksten påvirker barn og unge, samt hvordan de best kan bli hjulpet. Gjennom en kombinasjon av ny utviklingspsykologisk og nevrobiologisk forståelse, presenteres regulering og toleransevinduet som sentrale begreper. I første del av boken får leseren en lettfattelig og pedagogisk introduksjon til teori og forskning som har bidratt til den nye traumeforståelsen. Den andre delen omhandler de praktiske implikasjonene av denne kunnskapen, spesielt rettet mot hvordan man kan benytte regulering i arbeidet med utsatte barn og unge. Boken er fylt med pedagogiske verktøy og ressurser som kan implementeres umiddelbart. Med sitt brede spekter av anvendelse er boken en viktig ressurs for personer som jobber i ulike institusjoner og tjenester som skole, barnehage, helsestasjon, barnevern, fosterhjem, samt når det gjelder arbeid med flyktninger og psykisk helse. Den er også velegnet som pensumlitteratur i mange helse- og sosialfaglige utdanninger. Forfatterne, Dag Øystein Nordanger og Hanne Cecilie Braarud, er erfarne psykologer og forskere som har bidratt betydelig til utviklingen av traumebevisste tilnærminger i ulike tjenester, gjennom sine anerkjente publikasjoner, foredrag og pedagogiske filmer. Boken representerer en viktig milepæl i forståelsen av utviklingstraumer og hvordan vi kan arbeide med dem.