Faglig veiledning er en avgjørende komponent på tvers av alle yrkesretninger som involverer menneskelig interaksjon. I boken "Veiledning - En humanistisk og eksistensiell tilnærming" blir leserne introdusert for et mangfold av teoretiske perspektiver basert på en humanistisk eksistensiell tradisjon. Gjennom disse teoriene fremheves erfaringskunnskapens betydning, noe som understreker det tette forholdet mellom teori og praksis. God teori eksisterer ikke isolert fra praktisk erfaring, og omvendt; solid praksis er avhengig av teoretisk forankring. Kapitlene i boken er nøye sammensatt til en helhetlig enhet, hvor det avgjørende møtet mellom veileder og veisøker får sentral plass. Det er nettopp i dette møtet at teori og praksis veves sammen, og relasjonens betydning fremheves. Leseren vil finne en omfattende belysning av hvordan relasjonen mellom veileder og veisøker, samt mellom profesjonelle og pasienter/brukere, former veiledningsprosessen. Målgruppen for boken inkluderer studenter innen helsefag, veiledere, undervisere, og forskere i veiledningstematikk. De ansvarlige redaktørene, Grethe Heidi Bjerga og Kari Vevatne, bringer med seg betydelig erfaring som veiledere, undervisere og forskere knyttet til veiledning, begge tilknyttet Universitetet i Stavanger.