Volum 4A er et innovativt matematikkverk utviklet for barneskolen i tråd med fagfornyelsen 2020. Med en klar og konsekvent struktur, samt et variert spekter av oppgaver, utforsker verket elevenes matematiske tenkning på en stimulerende og engasjerende måte. Forfatterne har tro på at gjennom undring, diskusjoner og samarbeid over tid, kan alle elever oppleve matematikk som både spennende og meningsfullt. Dette læremidlet gir elevene mulighet til å bruke tid på å forstå, anvende og utfordre sine matematiske ferdigheter i en rekke kontekster. Volum fremmer et læringsmiljø der elevenes utvikling av forståelse finner sted i et støttende og engasjerende fellesskap. I klasserommet oppmuntrer verket til matematiske samtaler, noe som gir elevene en plattform for å argumentere og dele ideer. Gjennom denne interaksjonen utvikles et felles, presist og hensiktsmessig matematisk språk. Volum legger også grunnlaget for at elevene tar aktiv del i sin egen læringsprosess, samtidig som de utvikler nyttige strategier for problemløsning. Hver enkelt oppgave og aktivitet har sine spesifikke kvaliteter og mål, noe som oppfordrer læreren til å tenke gjennom hensikten med hver øvelse, fremfor å fokusere utelukkende på antallet oppgaver som skal utføres. Det er viktig at ikke alle elevene nødvendigvis skal løse samtlige oppgaver, men heller fordype seg i de som gir dem mest verdi i læringsprosessen.